Az archívum Beke László művészettörténész, művészeti író és teoretikus (1944–2022) a magyar és nemzetközi (külön kiemelten a közép-kelet-európai) (neo)avantgárd művészekkel több évtizeden keresztül folytatott levelezése mellett tartalmazza dokumentumait, művészi projekteket, kéziratokat, fotókat, diákat és nyomtatott kiadványokat.
Ezek közül kiemelhető a Beke által koncipionált ún. Elképzelés projekt, továbbá a magyarországi konceptuális művészet, mail art, fluxus, land art, a happeningek, environmentek és az akcióművészet számos aspektusa. A Beke László archívum hozzájárul a magyar neoavantgárd olyan kezdeményezéseinek megértéséhez és feldolgozásához, mint a balatonboglári kápolnaműterem, az Iparterv-generáció indulása, az INDIGO (INterDIszciplináris GOndolkodás) csoport és a Balázs Béla Stúdió (BBS) munkája.
Beke László érdeklődése kiterjedt a hagyományos mellett az intermediális műformákra is: a fotó- és filmelméletre, a festészet, a szobrászat, a grafika, az építészet, a kísérleti film és a videó határterületeire.
Az archívumban megtalálható kéziratai, írásai felölelik Beke László széles körű érdeklődését az esztétika, a művészetfilozófia, a művészetpszichológia, művészetszociológia, a vizuális antropológia, az intermédia, a néprajz, a strukturalizmus, a nyelvészet, a szemantika, szemiotika és a művészetpedagógia területein. Módszertani vizsgálatai kiterjedtek az ikonográfia, az ikonológia, a story art és a szakrális, transzcendens művészet kérdéseire. Az archívum fogalmi köre magában foglalja az alteregó, a tükör, a képmás, a szóképek, az ikon, a képregény, a perspektíva, a szimmetria, az ornamentika, a minta és a mimézis jelenségeit az avantgárdtól a post-contemporary art (PoCo)-ig.
/Beke Zsófia/