A Derkovits Gyula (1894–1934) művészetéhez kapcsolódó dokumentumokat tartalmazó fond igen sokrétű: a kéziratok, nyomtatott anyagok, fotók, személyes iratok és relikviák egyaránt betekintést nyújtanak a művész életébe és munkásságába. A kéziratok közül különösen jelentős néhány általa írt levél és a festményeit, rajzait, rézkarcait tartalmazó jegyzék, illetve a művész özvegyének férjével kapcsolatos levelezése. A művész archívumában megmaradt levelek egy része képvásárlásokhoz köthető (például Hatvany Ferenc kézzel írt levele, Petrovics Elek Dózsa-fametszetsorozatot megköszönő levele). A művész kevésbé ismert oldalát tárják fel verseinek a dokumentumok között található gépiratai és gyermekkori visszaemlékezései. A nyomtatott anyagok között katalógusok, meghívók, kiállításplakátok, képjegyzékek és kiállítási tervek dokumentálják az életművet. A recepciótörténet szempontjából jelentősek a művész életében és a halála után megjelent tanulmányok, írások (Kassák Lajos, Farkas Zoltán, Körner Éva, Vayer Lajos, Székely Zoltán tollából) és a sajtóhírek. Az írott forrásokat fotódokumentációk egészítik ki, a személyes fotók mellett jelentősek a művekről készült reprodukciók és a kiállításokat dokumentáló felvételek (például a művész 1961-es amszterdami egyéni kiállításról készült enteriőrök).

A díjak, kitüntetések, oklevelek mellett a hagyatékban megmaradtak a művész relikviái. A grafikai eszközök mellett két doboz őrzi Derkovits festékesüvegeit, illetve festékkeverő tálkaként használt kagylógyűjteményét.

/Radák Judit/

Hozzáadva a kosárhoz!