Perifériahálózatok / World Art Post: nemzetközi művészbélyeg kiállítás

At OFF-Biennale Budapest

Galántai György (1941) képzőművész, a balatonboglári Kápolnaműterem (1970-1973) szervezője már az 1970-es évektől folyamatosan bővítette a nemzetközi címlistáját, amelyre kezdetben a saját kiadványait küldte el. A Kápolnaműterem programjában nemzetközi kiállítások is helyet kaptak, az 1973-as Szövegek/Text(s) kiállításon (szervező: Maurer Dóra és Tóth Gábor) nyugat- és kelet-európai művészek mellett az uruguayi Clemente Padín (1939) munkája is szerepelt. Az egyre nagyobb számban, a világ különböző részeiről, nagyrészt a mail art hálózatán keresztül beérkező művészeti dokumentumokból kialakuló archívumát Galántai 1979-ben intézményesítette, amikor Klaniczay Júliával közösen megalapította az Artpoolt. Innentől az „aktív archívum” koncepció szellemében szisztematikusan és stratégikus projekteken, nyugat-európai „Art Tour”-okon keresztül gyarapították az Artpool gyűjteményét, valamint a networkjét is. Ez a decentralizált hálózat nemcsak a kapitalista országok művészeti színtereivel segítette elő a korlátozott utazási lehetőségek miatt áhított kommunikációt, hanem a harmadik világ művészeivel is lehetővé tette a hivatalos diplomáciától független, önszerveződő kapcsolatokat.

Az Artpool egy 1981-es felhívással elindított World Art Post projektjében kifejezett cél volt, egy olyan gyűjtemény létrehozása, amely kis helyen, egy időben az egész világról információt nyújt. Az állami monopólium alá tartozó bélyeggel szemben a művészbélyeg mint szuverén, par excellence utazó, transzlokális, miniatűr műtárgy a deklaráltan marginális, tehát mind a művészeti piacot, mind az állami reprezentációt kiszolgáló művészeti intézményektől független kapcsolatművészet műfaja volt. Galántai György tervezett egy egységes bélyegsablont, melybe minden részvevő beilleszthette a saját emlékbélyeg-tervét, „melyek a földrajzi, politikai és kulturális határokkal mit sem törődve értelmes sorozatokká álltak össze” – írja Galántai és Klaniczay Júlia a katalógus bevezetőjében.

A 35 ország 550 művészétől kapott bélyegtervekből az Artpool kiállítást rendezett 1982 áprilisában a Fészek Klubban, mely láthatóvá tette a projekt által működésbe hozott, kontinenseken átnyúló, esetleges és vakfoltokkal terhelt, de mégis utópikus, ajándékkultúrára épülő hálózatot. Számos küldemény adott hírt, információt Európán túlról, nagy számban szerepeltek latin-amerikai művészek, többek között Jorge Glusberg, Graciela Gutiérrez Marx, Edgardo Antonio Vigo (Argentina), Paulo Bruscky (Brazília). A humoros, önreflektív, ars poétikus, vagy épp csak életjel-szerű gesztusok mellett a művészbélyeg műfaját sokan művészetkritikai, társadalmi-politikai állásfoglalásuk terjesztésére használták a hálózatot összetartó nyitottságra, érdeklődésre és szolidaritásra alapozva. 

2021.04.23.

Hozzáadva a kosárhoz!