web_stories
  • Galéria megnyitása (5 kép)

Albert Ádám: Appropriációim (Korniss Dezső), 2022

6 db azonos méretű zománctábla: 21 x 21 cm / db, mögötte zártszelvény

befoglaló mérete: 47 x 73,5 cm

A művész által kiemelt motívumok a Tabánban, a Döbrentei térnél (Rácfürdő előtt, Hadnagy utca, Eszperantó Park) található Eszperantó kút „tálcájának”alját borító mozaikból (1967) származnak. A Korniss Dezső (1908-1984) munkájáról készült fekete-fehér felvételek (KEMKI ADK ltsz.: 25001/2014/Korniss Dezső/1-3) a már megszűnt Képző-és Iparművészeti Lektorátus – az ADK elődje, a Magyar Nemzeti Galéria Adattárára által 2014 óta őrzött – mintegy 500 irat-folyóméternyi iratanyagán belül, a köztéri szobor nyilvántartásához tartoznak. 

Az Eszperantó-kút mozaikja egyrészt korai és kvalitásos példája a korszak intézményi rendszerében, a többfordulós köztéri megbízások keretrendszerében fellelhető korlátozott lehetőségek – sok esetben szakmai szolidaritással révén lehetségessé váló – kihasználásának. Ugyanakkor egyre társnélkülibbé válik Korniss-életművén belül a korszak építészeti állományának folyamatos „átalakítása” és rombolása miatt: a Dereglye utcai (III. kerület) sgrafittó (Ritmus, 1958) mellet, úgy tűnik ma már talán ez az egyetlen – meglehetősen lepusztult, és romos állapotban fellelhető, de még megmenthető – köztéri Korniss-alkotás.

Albert hat motívumot – töredéket – kiemelő és prezentáló nyomrögzítése, így legalább annyira városi archeológia, mint amennyire figyelemfelhívó gesztus. A műfaji átirat – a mozaikkocka formájú zománc display-ek – főszereplői, a fekete-fehér színvilágot megtartva, Korniss ember és betű formákat kombináló – egyre kevésbé olvasható – jelkészletének felnagyított darabjai.  

Hozzáadva a kosárhoz!