web_stories
  • Galéria megnyitása (5 kép)

Albert Ádám: Appropriációim (Rippl-Rónai József), 2022

4 db kerek zománctábla: Ø: 29 cm / 3 db, Ø: 19 cm, mögötte zártszelvény

befoglaló mérete: 85 x 112 cm

Albert három bonyhádi zománc-variációja, Rippl-Rónai József (1861-1927), századfordulós, dekoratív, szecessziós ízű – Zsolnay Vilmos pécsi gyárával együttműködve megvalósított – tányérminta terveiből indul ki. A tervek gróf Andrássy Tivadar budavári palotájának ebédlőjéhez készületek [1], amelynek teljes belső berendezését – üvegmennyezetet és ablakokat, bútorokat, kandallót, lámpákat, hímzett kárpitokat, kerámia- és üvegtárgyakat – a művész tervezte (KEMKI ADK  5118/1950/I/ 132, 134, 142). A negyedi munka pillangója pedig Móricz Zsigmond Pillangó – Idill (Athenaeum, Budapest) című kötetének 1925-ös kiadásához készült címlapterv fő motívuma (KEMKI ADK 26007_2020_39a).

A korabeli kompakt, mára csak töredékeiben fennmaradt, összművészeti-portfólióból kiemelt elemeket Albert úgy „fordítja ki” (viszi fel homorúról, domború felületre), s applikálja rá a derékszögekben megtört fém tartóstruktúra csomópontjaira, hogy közben a motívumkisajátítás és a profanizáló tárgyformálás módja üdítő és vidám módon villantja fel egy hétköznapi(bb) használat lehetőségét. A zománcozott fazékfedőkre való átírás popos karakterű gesztusát ugyanakkor, távoli, de talán mégis létező rokonság fűzi Pauer Gyula lavór és merőkanál formákat felhasználó, 1968-as, szintén bonyhádi munkáihoz.[2]

 

[1] Ld. Prékopa Ágnes, Csenkey Éva és Kovács Orsolya szövegeit a művész 1998-as, gyűjteményes kiállításának katalógusában (Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása, Kiáll. kat. szerk. Nagy Ildikó, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998, 91-111.; 464-483.); valamint Horváth János:
Rippl-Rónai József iparművészeti munkássága, az Andrássy-ebédlő. Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár, 2013, URL: http://smmi.hu/konyvek/pdf/203.pdf; ld. még: ld. még: https://mng.hu/utvonaltippek/parizstol-kaposvarig-rippl-ronai-jozsef-muveszete/

[2] Égetett geometria. Zománcművészeti kísérletek Bonyhádon (1968-1972). Szerk. Kopeczky Róna, acb ResearchLab, Szépművészeti Múzeum Budapest, 2019, 90-96.

Hozzáadva a kosárhoz!