Közép-Európai Művészettörténeti
Kutatóintézet

ALBERT Ádám Rendszer analízis (KEMKI) I–IV., 2022–2023

Művek a KEMKI nyilvános tereiben

4 db zománctábla: 3 db 25 x 25 cm / db, 45 x 45 cm

A négy zománctábla, a KEMKI mozaikszó „betűkészletével” végrehajtott tipográfia kísérlet néhány kiválasztott lépését dokumentálja. A legnagyobb méretű táblán a betűszót alkotó elemek/elem vertikális elforgatásával létrehozott KEMKI logotípia tulajdonképpen egy szóképként, sőt, inkább már egy képként funkcionál, azaz egy szimmetrikus, geometrikus vizuális alapelemként működik. A többi, kisebb méretű munkában, a további műveletek – kivágás, tükrözés, torzítás, rétegzés – eredményeképpen feloldódik az eredeti, betűnkénti jelentés, s fokozatosan, egyre inkább átjárhatóvá válnak a betű/szöveg/kép közötti
határvonalak. „Már nem az a cél, hogy összeolvashatók legyenek a betűk, hanem hogy új rendszerek jöjjenek létre belőlük, mint ahogy egy kutatási beszámolóban sem a nyers adatok jelennek meg, hanem azoknak valamilyen szempontból történő értelmezése." (Albert Ádám)
Az olvasás tradicionális, lineáris elvének feladásától, a percepció megszokott folyamatából való kizökkentéstől, a betűstruktúra feladványként, rejtvényként való értelmezésén át juthatunk el – immár az értelmezési kényszerről leválva – a függőleges-vízszintes-diagonális léniák mintázatához, ornamentikájához.

Hozzáadva a kosárhoz!