"A művészek olyanok, mint a szeizmográfok: „érzékelik” a jövőbeli tektonikus mozgásokat. Ugyanabban az évtizedben, az 1970-es években, Budapesten és Varsóban különös intézmények jöttek létre: Galántai György és Klaniczay Júlia Artpoolja és Andrzej Partum Költői Irodája. Mindenki tisztában volt vele, hogy valami szokatlan dolog történik. Ez különösen azért volt így, mivel az engedetlenséget a hatóságok nagyon rossz szemmel nézték, és az irodák és az archívumok akkoriban az állam hatáskörébe tartoztak.
Idővel a Galántai és Klaniczay, valamint a Partum által létrehozott művészeti terek valódi archívummá és egy egészen valódi, anyagokkal és tennivalókkal teli hivatallá alakultak: leveleztek, iratokat rendszereztek, látogatókat fogadtak.
Mit csináltak, mivel foglalkoztak? Mivel a vasfüggöny egyik, illetve másik oldalán élő művészek is részt vettek a tevékenységekben, ez azt jelentette, hogy tapasztalataik és mindennapi életük rendkívül eltérő volt. Az idő múlásával azonban a politikai kontextus némileg háttérbe szorult. Ehelyett olyan eszmék, olyan gondolatok kerültek előtérbe, amelyek csak ma, több évtized után váltak a társadalmi élet természetes részévé.
Mindenekelőtt az archívum és az iroda „ügyfelei” tettek fel kérdéseket az önszerveződés formáiról, a hálózatépítésről, a nemzetközi kapcsolattartásról, a kölcsönös kapcsolatok formájáról, a kommunikáció módjairól, a valóságba való beavatkozásuk mértékéről, a változásra való hajlandóságukról és képességükről a társadalomban. Néhányan kiáltványokat írtak. Gondolkodtak az általuk használt nyelv lehetőségeinek és az egyes szavak jelentésének bővítéséről. Új ábécékkel próbálkoztak. Vizuális költészetet hoztak létre. Teret szenteltek az ökológiának. Olyan, akkoriban úttörőnek számító, valóban forradalmi, a közbeszédben – legalábbis Európa keleti felében – el nem ismert és gyakorlatilag nem létező témákat vetettek fel, mint az identitás, a feminizmus, az emancipációs mozgalmak. Ezek akkoriban vitatott, ellenzéki témák voltak.
A Budapesten és Varsóban összegyűjtött anyagok böngészése különleges élmény. A gyűjtemény episztologikus jellege – ne feledjük, hogy a benne őrzött anyagok nagy része elsősorban postai úton jutott el az érdeklődőkhöz – diktálta a művek formáját és formátumát, kicsi, rövidített, rajzokkal, kommentárokkal, rövid irodalmi formákkal, megfigyelésekkel.
Mik voltak ezek akkor? Beszélgetések. Mik ezek ma? A jövőbe küldött levelek."
Maciej Cholewiński
/Maciej Cholewiński/
Program:
2024. november 5. 11.00: sajtótájékoztató
2024. november 5. 17.30: megnyitó
2024. november 7. 17.30: finisszázs, amelynek keretében Maciej Cholewiński beszélget Klaniczay Júlia társalapítóval
Az esemény helyszíne a Platán Galéria - 1061 Budapest, Andrássy út 32.
Nyitva tartás: hétfő – péntek: 10.00 – 18.00.
A projekt rövid összefoglalója itt olvasható.
A „Jövő archívumai” projekt az Andrzej Partum által 1971-ben alapított „Költészeti Iroda” és a Galántai György és Klaniczay Júlia által 1979-ben alapított Artpool archívumában végzett kutatómunka eredményeit mutatja be. A kiállítás a Muzeum Sztuki Łodz, a Szépművészeti Múzeum - Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet - Artpool Művészetkutató Központ és a budapesti Lengyel Intézet együttműködésével jött létre.
A lengyel Kulturális és Nemzeti Örökség Minisztériuma által társfinanszírozott program az Inspiring Culture (Kultura Inspirująca) program keretében valósult meg.